Jak jsme tvořili?

Zajímáte-li se o techniky, které byly při tvorbě grafických listů použity, jedná se o kombinaci hlubotiskových technik: čárový lept a akvatinta.

Čárový lept

V této technice se plát kovu (většinou se používá zinek a měď) pokryje krytem, který je odolný vůči kyselině. Poté se jeho povrch narušuje speciální jehlou v místech, kde si autor přeje zanechat barevné linie či plochy. Následně se dílo leptá v  roztoku kyseliny dusičné, která naruší vrchní vrstvu kovu tam, kde ji nechrání kryt. Tento proces se provádí opakovaně, aby bylo dosaženo kýžené sytosti linií. Matrice se pak probarví tiskařskou barvou a přetiskne se na navlhčený papír pomocí tiskařského lisu.

Akvatinta

Zinková destička se vloží do prašné skříně. Rozvíří se v ní kalafunový nebo asfaltový prach, který dopadá na destičku. Ta se následně vyjme. Pomocí hořáku se zrnka prachu zataví do povrchu destičky (matrice). Tu poté vykryjeme asfaltovým lakem v  místech, kde nechceme barvu.

Matrici postupně leptáme v kyselině. Následně odstraníme lak a zbytky kalafuny. Ve finále se matrice probarví a tiskneme pomocí tiskařského lisu do vlhkého papíru.

Signatura (označení grafických listů)

Grafické listy se signují vlastnoručním podpisem autora tužkou. Do pravého spodního rohu dáváme podpis a datum vzniku. Do levého rohu píšeme zlomek, který udává pořadové číslo výtisku / celkovou výši nákladu. Někdy sem připojujeme i název díla, případně označení použité techniky.   

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky