Jak jsme tvořili?

Zajímáte-li se o techniky, které byly při tvorbě grafických listů použity, jedná se o kombinaci hlubotiskových technik: čárový lept a akvatinta.

Čárový lept

V této technice se plát kovu (většinou se používá zinek a měď) pokryje krytem, který je odolný vůči kyselině. Poté se jeho povrch narušuje speciální jehlou v místech, kde si autor přeje zanechat barevné linie či plochy. Následně se dílo leptá v  roztoku kyseliny dusičné, která naruší vrchní vrstvu kovu tam, kde ji nechrání kryt. Tento proces se provádí opakovaně, aby bylo dosaženo kýžené sytosti linií. Matrice se pak probarví tiskařskou barvou a přetiskne se na navlhčený papír pomocí tiskařského lisu.

Akvatinta

Zinková destička se vloží do prašné skříně. Rozvíří se v ní kalafunový nebo asfaltový prach, který dopadá na destičku. Ta se následně vyjme. Pomocí hořáku se zrnka prachu zataví do povrchu destičky (matrice). Tu poté vykryjeme asfaltovým lakem v  místech, kde nechceme barvu.

Matrici postupně leptáme v kyselině. Následně odstraníme lak a zbytky kalafuny. Ve finále se matrice probarví a tiskneme pomocí tiskařského lisu do vlhkého papíru.

Signatura (označení grafických listů)

Grafické listy se signují vlastnoručním podpisem autora tužkou. Do pravého spodního rohu dáváme podpis a datum vzniku. Do levého rohu píšeme zlomek, který udává pořadové číslo výtisku / celkovou výši nákladu. Někdy sem připojujeme i název díla, případně označení použité techniky.   

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.